Koleją w Polsce na czas nie dojedziesz. Wyjaśniamy zagadkę opóźnionych połączeń

Polskie Koleje Państwowe S.A. nigdy nie cieszyły się dobrą opinią podróżnych. Co więcej, PKP, raz na jakiś czas, toczy procesy sądowe z mediami o zniesławienie.

Firma, chcąc zadbać o utrzymanie dobrego imienia wiele mówi, dużo działa, ale nie robi nic, aby dać ku temu konkretne powody – tak twierdzi społeczeństwo, tak twierdzą ludzie, których spotykam w czasie podróży koleją. Czy te opinie są słusznie?

W celu wyjaśnienia kilku spornych kwestii, niezwykle istotnych z punktu widzenia podróżnych, skontaktowałam się z Anną Zakrzewską z biurem rzecznika prasowego PKP, aby udzieliła mi odpowiedzi na cztery pytania.

1. Czym są spowodowane, trwające już ponad rok, masowe opóźnienia pociągów, i jak długo to jeszcze potrwa?

Anna Zakrzewska.: Prosimy o uszczegółowienie pytania nr 1.

2. Pod kogo podlega budynek Dworca Centralnego w Warszawie, i dlaczego od wielu lat nikt nic nie robi w sprawie dziury w suficie, przed wejściem do Złotych Tarasów? Czy zostały zachowane przepisy BHP? Czy obsłudze dworca nie przeszkadza, że tabliczka „uwaga, śliska podłoga” stoi pośrodku ścieżki przeznaczonej dla osób niewidomych? Czy to jest bezpieczne dla tych osób?

A.Z.: Jeśli chodzi o pytanie nr 2 – prosimy o kontakt z Biurem Prasowym PKP SA.

3. Czy to prawda, że PKP będzie zaprzestawać sprzedaży biletów w sytuacji, gdy wyprzedadzą się wszystkie miejsca siedzące? Dlaczego firma po prostu nie dołoży wagonów, lub nie wprowadzi większej ilości połączeń?

A.Z.: –

4. Dlaczego kasjerzy, konduktorzy i klienci internetowi nie mają możliwości dostania miejscówki podczas, gdy pociąg dysponuje wolnymi miejscami?

A.Z.: Czy odnosi się Pani do konkretnego przypadku? Prosimy o szczegóły.

Jak widać Zakrzewska nie była chętna do współpracy.

Po kilku dnach otrzymałam telefon od Piotra Mazura – rzecznika prasowy PKP. Zapewnił mnie, że w ciągu kilku dni otrzymam szczegółowe odpowiedzi na postawione wcześniej pytania. Obiecał, że osobiście się tym zajmie. Przyznam, że byłam bardzo zaskoczona tym telefonem, ponieważ uznałam temat za zakończony. Niedługo potem nadeszło pismo od rzecznika.

Dworzec Centralny w Warszawie. Zniecierpliwieni podróżni oczekują na przyjazd opóźnionego pociągu. Foto. Karolina Drezler / GazetaTRYBUNALSKA.pl

Ad. 1 W ostatnim czasie przewoźnik zanotował wysoki udział przyczyn losowych, które bezpośrednio wpływały na punktualność przyjazdu pociągów do stacji pośrednich i końcowych, np. opóźnienia pociągów były spowodowane zdarzeniami z udziałem zwierzyny, osób postronnych bądź były skutkiem złych warunków atmosferycznych, tj. burz czy silnych opadów deszczu. Wśród pozostałych czynników wskazać należy także, usterki taboru czy urządzeń sterowania ruchem, jak również intensywne prace modernizacyjne realizowane na poszczególnych liniach. Każdorazowo wystąpienie tego typu zdarzeń w konsekwencji prowadzi do zaburzenia założonego i planowanego obiegu taboru, który został zaplanowany do realizacji połączeń.

Warto zauważyć, że PKP Intercity jest przewoźnikiem dalekobieżnym, którego pociągi przemierzają całą Polskę. W odróżnieniu od połączeń regionalnych, to pociągi pokonujące kilkaset kilometrów są najbardziej narażone na opóźnienia. Zdarzenia, które występują w jednej części kraju często mają wpływ na ruch większości pociągów dalekobieżnych.

Ad. 2. –––––––

Ad. 3 PKP Intercity, w ramach pilotażu, może skorzystać z rozwiązania częściowej blokady sprzedaży w pociągach, tak aby zapewnić komfortową podróż podczas szczytów przewozowych. Zmiana regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt, weszła w życie 8 lipca br.

W decyzji o wyłączeniu części kanałów sprzedaży biletów będzie brana pod uwagę m.in. zajętość pociągów, a więc faktyczna liczba pasażerów z biletami, w tym także z biletami bez wskazania miejsca. Decyzja podejmowana będzie przez uprawnione osoby w PKP Intercity na podstawie indywidualnej oceny wszystkich czynników występujących w danej sytuacji, np. możliwości wzmocnienia pociągu dodatkowymi wagonami.

Niezwłocznie po podjęciu decyzji o wyłączeniu części kanałów sprzedaży, informację o tym zamieścimy na stronie internetowej PKP Intercity oraz zostanie ona przekazana pracownikom kas.

Zgodnie z nowymi zapisami regulaminu, z uwagi na ograniczenie sprzedaży biletów jednorazowych bez wskazania miejsca do siedzenia, Podróżny na życzenie otrzyma specjalne potwierdzenie. W takim przypadku, bilet na przejazd bez gwarancji miejsca do siedzenia, Podróżny może nabyć u konduktora w pociągu, bez opłaty pokładowej. Wprowadzone regulaminem ograniczenie sprzedaży w kasach i kanałach samoobsługowych jest pilotażem służącym wypracowaniu najlepszego rozwiązania stosowanego dla indywidualnych, szczególnych przypadków.

Liczba wagonów, z jakiej może składać się pociąg, zależna jest od danej trasy przejazdu i wyznaczonych na niej postojów. Ta liczba jest określana odrębnie dla danego połączenia.

Sprawdzane w pilotażu rozwiązanie będzie stosowane wyłącznie w szczególnych sytuacjach, a jego zadaniem jest zapewnienie pasażerom właściwej jakości usługi przewozowej.

PKP Intercity zawsze zachęca pasażerów do planowania podróży z wyprzedzeniem, tak aby mogli oni kupić bilet z miejscówką gwarantującą miejsce siedzące. Zachętą jest oferta zapewniająca tańsze bilety w momencie wcześniejszego zakupu. Ponadto podczas kupowania biletów w kasie pasażer jest zawsze informowany, że w danym pociągu nie ma już miejsc siedzących i proponowane są mu alternatywne połączenia. Również w internetowym systemie sprzedaży podróżny otrzymuje informację o zapełnieniu w pociągu. Jeżeli skład jest zapełniony, sugerowane jest wybranie innego połączenia. Zatem wprowadzona możliwość jest spójna z już istniejącymi rozwiązaniami i stanowi ich uzupełnienie.

Ad 4. Jeżeli chodzi o funkcjonowanie systemu sprzedaży trzeba brać pod uwagę, możliwość rezerwacji miejsca w pociągu na różnych odcinkach danej relacji. Przykładowo jeśli ktoś chce pojechać z Katowic do Warszawy, ale przed nim bilet wraz z ostatnim miejscem wykupił klient z Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy bądź klient na innym odcinku zawierającym się w relacji Katowice – Warszawa, to osoba z Katowic dostanie bilet, ale bez gwarancji miejsca siedzącego. W trakcie podróży można oczywiście zająć wolne siedzenie pod warunkiem ustąpienia go pasażerowi, który wsiadł do danego pociągu na stacji, od której rozpoczął podróż z biletem i rezerwacją tego miejsca. Osobną kwestią są miejsce zarezerwowane w każdym pociągu dla rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami. W pierwszym przypadku takie miejsca zwalniane są i trafiają do sprzedaży na dwa dni przed odjazdem pociągu. W drugiej sytuacji do ogólnej sprzedaży, na dwa dni przed planowanym odjazdem trafiają miejsca tylko w pociągach kategorii Express Intercity Premium.

W okresie szczytów przewozowych (wakacje, święta) wiele z kursujących składów jest wzmacnianych dodatkowymi wagonami. Decyzje o wzmocnieniach podejmowane są ze względu na bieżącą sytuację, dlatego często informacje te nie mają czasu trafić do kas bądź elektronicznych systemów sprzedaży. O możliwości zajęcia miejsc siedzących w dostawionych wagonach powiadamia pasażerów drużyna konduktorska pociągu.

Informacje udzielone przez pana P. Mazura w pewnym stopniu wyjaśniają niedomówienia pomiędzy klientami, a spółką, aczkolwiek czuję niedosyt dotyczący pytania nr 2, na które nie otrzymałam odpowiedzi. Do tej sprawy powrócę później.

→ Karolina Drezler

26.10.2018

• foto: Karolina Drezler / GazetaTRYBUNALSKA.pl

• więcej artykułów Karoliny: > tutaj

 

 

25
1

One thought on “Koleją w Polsce na czas nie dojedziesz. Wyjaśniamy zagadkę opóźnionych połączeń

  • 26/10/2018 at 17:49
    Permalink

    Przykładowe ostatnie opoźnienia:
    Pociąg Intercity Pogoria w kierunku do Katowic w dniu 12 października przyjechał do Piotrkowa 15 minut przed czasem. O planowanej godzinie odjazdu 02.53 rano nie wyruszył z powodu usterki. Skład pachnący jeszcze świeżością z 2016 roku.
    Pociąg Intercity Wisła do Warszawy w dniu 20 października przyjechał do Piotrkowa z 10 minutowym opoźnieniem. Do Warszawy dotarł z opóźnieniem już 25 minutowym, pomimo braku problemów technicznych na trasie. Skład z lokomotywą EU07. Tego typu zestawy niemalże zawsze mają opóźnienia, ponieważ przyśpieszenie lokomotywy EU07 i rozpędzenie składu do prędkości 160km/h trwa dość długo. Ta sama sprawa dotyczy zatrzymań składu na poszczególnych stacjach. Skoro wiedzą o tym dyrektorzy do spraw technicznych w PKP Intercity, to w takim razie dlaczego przyśpieszają składy, które fizycznie takich możliwości nie mają? Wszystkie kursy z Piotrkowa do Warszawy zostały przyśpieszone o 15 minut jakiś rok temu, jednak tabor nadal nie jest jednolity i z tego wynika większość opóźnień.

    11

    -1
    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.