Proces Jezusa

Jezus Chrystus zmarł o godzinie 15. w piątek 14. dnia miesiąca nisan w roku żydowskim 3790. Miał 33 lata.

Według kalendarza gregoriańskiego było to 1985 lat temu. Jego śmierć na krzyżu poprzedzona została sześcioma procesami, z których trzy odbyły się przed Wielkim Sanhedrynem – żydowskim trybunałem religijnym, a kolejne przed sądem rzymskim.

Żydzi oskarżyli Jezusa o bluźnierstwo, gdyż twierdził, że jest Mesjaszem, Synem Bożym. Podczas rozpraw złamano postanowienia ówczesnego kodeksu i zapisów zawartych w Talmudzie m. in. pogwałcono prawo oskarżonego do obrony. Przewód sądowy przypominał rozprawy, jakie setki lat później miały miejsce w państwach totalitarnych, także w Polsce.

Pomimo braku dowodów winy, Jezusa Nazarejczyka skazano na karę śmierci.

Trzy pozostałe posiedzenia odbyły się przed urzędnikami rzymskimi: Poncjuszem Piłatem – prefektem Judei i Herodem Antypasem i miały charakter typowo polityczny. Chrystusowi zarzucono działalność antyrzymską, co w praktyce oznaczało nawoływanie do buntu przeciwko okupantom. Mimo to, Piłat po wysłuchaniu Jezusa nie znalazł podstaw do Jego ukarania, jednak w wyniku nacisków faryzeuszy i ludu skapitulował.

23 Lecz tłum coraz głośniej domagał się ukrzyżowania Jezusa. 24 W końcu Piłat uległ ich żądaniu i wydał wyrok. 25 Wypuścił z więzienia Barabasza, skazanego za wywołanie rozruchów i morderstwo, a Jezusa oddał w ich ręce.

26 Tłum poprowadził więc Jezusa na miejsce egzekucji. Tą samą drogą wracał właśnie z pola do Jerozolimy niejaki Szymon z Cyreny. Żołnierze zmusili go do niesienia za Jezusem Jego krzyża. 27 A podążały za nimi ogromne tłumy, wśród nich wiele kobiet, rozpaczających nad losem Jezusa.

Jezus został zamordowany w wyniku spisku ludzi, dla których okazał się zagrożeniem. W imię utrzymania władzy posunęli się do instrumentalnego traktowania prawa, dopasowywania go do aktualnych potrzeb społeczno-światopoglądowych, preparowania fałszywych dowodów, manipulowania faktami. Kierował nimi strach przed utratą przywilejów, korzyści politycznych i majątkowych.

Proces przed żydowskim sądem religijnym jest określany mianem najbardziej haniebnego w dziejach ludzkości.

Śmierć Jezusa na krzyżu oprócz wymiaru religijnego winna nieustannie budzić refleksje dotyczące znaczenia praworządności i sprawiedliwości.

→ Mariusz Baryła

30.03.2018

• ilustracja: Mihály von Munkácsy „Jezus przed Piłatem” (1881); olej na płótnie, 89 × 116 cm; Musée d’Orsay; repr. Ondra Havala, 2009; źródło: commons.wikimedia.org

 

 

 

 

24
6

5 thoughts on “Proces Jezusa

  • 02/04/2018 at 17:02
    Permalink

    I okrzyki ludu żydowskiego – „Jego krew na nas i na nasze dzieci”. I dopełniło się.

    1

    8
    Reply
  • 01/04/2018 at 10:48
    Permalink

    Nie mam złudzeń, że dziś Jezus miałby sprawiedliwy proces.
    Wesołych Świąt dla czytelników i redakcji.

    3

    7
    Reply
  • 01/04/2018 at 08:46
    Permalink

    Panie Redaktorze
    Z okazji Świat Wielkanocnych życzymy Panu wszystkiego tego, co od Boga pochodzi, oby skrzydła wiary przykryły wszelkie zwątpienia i uniosły Pana serce ponad wszystko to co przemija.
    W imię praworządności i sprawiedliwości, życzymy Panu zwycięstwa w walce o prawdę, bo Ktoś powierzył Panu, nie komu innemu, bardzo trudne zadanie, dlatego niech Zmartwychwstały Chrystus przyniesie Panu wreszcie zwycięstwo.

    7

    9
    Reply
    • 01/04/2018 at 09:07
      Permalink

      Pięknie dziękuję. (mb)

      6

      8
      Reply
  • 31/03/2018 at 19:04
    Permalink

    bardzo ciekawy i madry artykul, inne spojrzenie na biblijna historie

    7

    8
    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.