Test konsumencki. PKO Bank Polski, Oddział 1 w Piotrkowie Trybunalskim

Rozpoczynamy publikację testów konsumenckich, jakie zainicjowaliśmy pod koniec 2017 roku. Na pierwszy ogień idzie bank PKO BP w Piotrkowie Trybunalskim, a konkretnie jedna z usług, jaką oferuje.

Od naszych Czytelników otrzymaliśmy kilka sygnałów, że bank nalicza prowizje od wpłat i wypłat gotówki w sytuacji, gdy nie można tego dokonać za pośrednictwem znajdującego się na zewnątrz bankomatu/wpłatomatu.

Wybraliśmy się do placówki, aby wypłacić pieniądze w czasie, gdy urządzenie było w konserwacji i zajmowali się nimi konwojenci z firmy zewnętrznej. Już na początku niemiła niespodzianka, kasjerka M. Folkesson nie dysponowała wystarczającą ilością banknotów i od razu powiedziała, że od transakcji zostanie pobrana prowizja w wysokości 49,90 zł.

Ponieważ nie udało się nam przekonać pracownicy banku, że opłata nie powinna być naliczona, poprosiliśmy, aby wezwała swojego przełożonego. Po kilku minutach zjawił się kierownik Popiołek i przyznał nam rację. Kasjerka udała się więc po pieniądze i już zamierzała nam wypłacić żądaną kwotę, gdy okazało się, że SYSTEM nie może przyjąć dyspozycji bez prowizji.

Kierownik polecił swojej podwładnej dokonanie kolejnej próby, lecz okazało się, że SYSTEM jest nieprzejednany. Zadzwoniono więc do dyrektora oddziału Krzysztofika, a ten jednoznacznie nakazał pobranie stosownego procentu i poinformowanie, że jeśli klient jest niezadowolony, może złożyć reklamację w centrali banku.

Cała operacja wypłaty pieniędzy trwała ponad 30 minut i trudno ją było uznać za satysfakcjonującą.

Pod firmowym numerem infolinii czekała niezwykle uprzejma i sympatyczna młoda kobieta, która przyjęła skargę, dodatkowo wypytując o szczegóły związane z jakością obsługi.

Zwrot 49,90 zł nastąpił po 14 dniach. Bank przesłał także pismo z przeprosinami, które zamieszczamy obok.

Zwróciliśmy się do Centrum Prasowego PKO BP:

Uprzejmie proszę o odpowiedź na pytanie, czy jeśli bankomat/wpłatomat w oddziale banku PKO BP jest niesprawny i nie można dokonać wpłaty / wypłaty gotówki i w tym celu udajemy się do okienka kasowego, to czy od transakcji pobierana jest prowizja? Jeśli tak w jakiej wysokości dla przykładu: 500 zł, 5000 zł, 20 000 zł, 50 000 zł.
Chodzi o konto “finanse firmowe”, ale proszę o rozszerzenie odpowiedzi na inne typy kont, jakie bank udostępnia.

Odpowiedzi udzielił Grzegorz Culepa – ekspert:

Jeśli klient musiał dokonać operacji wypłaty lub wpłaty gotówki w kasie z powodu awarii bankomatu/wpłatomatu  w oddziale banku - może wystąpić z reklamacją i naliczona prowizja zostanie mu zwrócona.
PKO Bank Polski oferuje małym firmom PKO Konto Firmowe, dla firm średnich – PKO Rachunek dla Biznesu. W przypadku PKO Konta Firmowego opłaty za wpłatę gotówki w kasie banku wynoszą: dla kwoty do 2000 zł – 10 zł;  powyżej 2000 zł – 0,5%,; za wypłatę gotówki: 0,5 % nie mniej niż 10 zł.
Dla PKO Rachunek dla Biznesu opłaty wynoszą odpowiednio: wpłata - dla kwoty do 1200 zł  - 6 zł, powyżej 1200 zł – 0,5%; wypłata: 0,5 % nie mniej niż 6 zł.

Zapytaliśmy więc:

Ale skoro tak, to dlaczego bank nalicza prowizję, jeśli osoba zajmująca się wypłatą/wpłatą gotówki posiada wiedzę na temat niemożności skorzystania z bankomatu / wpłatomatu?

Ekspert odpisał:

Tak jak napisałem istnieje możliwość reklamacji.

Nie ustępowaliśmy:

Czy mogę otrzymać stosowny zapis z regulaminu, w którym jest mowa o tym, że w przypadku awarii bankomatu/wpłatomatu nalicza się prowizję i że klient może wystąpić o zwrot prowizji? Bo może istnieje zapis, że w takich sytuacjach bank nie powinien prowizji naliczać?
Druga sprawa: bank nalicza prowizję, choć jego pracownik ma świadomość, że klient nie mógł dokonać wpłaty/wypłaty z bankomatu. Czy w takiej sytuacji to nie bank powinien zwrócić naliczoną prowizję? Czy zawsze to klient musi się domagać swoich pieniędzy naliczonych w sposób nieuprawniony?
Bo jeśli tak rzeczywiście jest, to wygląda na to, że bank wykorzystuje swoją przewagę nad klientem, a zatem nie zostaje zachowana równowaga stron.

Niestety, do chwili pisania tego tekstu odpowiedź nie nadeszła.

Komentarz

Nie jesteśmy w stanie określić, ile w PKO BP dokonuje się  podobnych operacji dziennie i jaką kwotę stanowią pobrane prowizje, ale na stronie internetowej instytucji (> tutaj) przeczytać można, że posiada ona 1208 oddziałów, 941 wpłatomatów i 3208 bankomatów, obsługuje 7,063  mln rachunków, a zysk za III kw. 2017 wyniósł 902 mln zł.

Kluczowe pytanie nasuwa się samo: ile rocznie w kasie banku zostaje pieniędzy od niezareklamowanych prowizji, bo przecież jest mało prawdopodobne, aby wszystkie osoby, którym ją naliczono występowały o zwrot?

→ Mariusz Baryła

27.02.2018

• foto: mapy google

• już wkrótce: wyrabiamy dowód osobisty przez internet, otrzymujemy mandat od straży miejskiej, obsługa poczty elektronicznej w wybranych urzędach państwowych i samorządowych…

 

 

65
2

4 thoughts on “Test konsumencki. PKO Bank Polski, Oddział 1 w Piotrkowie Trybunalskim

  • 27/02/2018 at 21:35
    Permalink

    Takich materiałów potrzeba! Bardzo dobry pomysł.
    Gratuluję, Panie Redaktorze.

    10

    1
    Reply
  • 27/02/2018 at 20:15
    Permalink

    „otrzymujemy mandat od straży miejskiej” , już nie mogę się doczekać.Czyżby P.Redaktor?

    10

    1
    Reply
  • 27/02/2018 at 18:35
    Permalink

    super inicjatywa, czekam na ciag dalszy..Mariusz,bądź jak Tommy Lee Johnes w Ściganym

    9

    2
    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.