13 powodów, dla których Łódź może być wkrótce świetnym miejscem do życia

Od zawsze powtarzane zalety Łodzi to: centralne położenie, największe w Polsce zabytkowe centrum, niezwykłe zabytki architektury przemysłowej i rezydencjalnej oraz awangardowa tradycja.

Nie będziemy się nad tymi elementami rozwodzić – napiszemy o tym, czego o Łodzi nie wiedzą jeszcze wszyscy, a co wkrótce może całkowicie odmienić jej wizerunek nawet u najbardziej zatwardziałych przeciwników. Sztampowe hasła o mitycznym „potencjale” miasta przestają mieć życzeniowy charakter. Łódź zmienia się na naszych oczach i wkrótce może skutecznie zwalczyć ciągnący się za nią od lat czarny PR, stając się wygodnym i atrakcyjnym miejscem do życia

1. Wciąż tanie mieszkania

Od lat Łódź znajduje się w gronie miast wojewódzkich z najniższymi cenami mieszkań. 1 m2 mieszkania na rynku pierwotnym kosztuje ok. 5200 zł, a na rynku wtórnym – 4100 zł. Wpływ na to ma duża podaż mieszkań przy wciąż spadającej liczbie mieszkańców miasta. Wspomniane ceny i tak są wyższe niż ubiegłoroczne. Widać wyraźny trend zwyżkowy, motywowany zapewne wzrostem średnich wysokości pensji w Łodzi. Wszystko to, co omówimy w kolejnych punktach może jednak spowodować, że ceny mieszkań zaczną rosnąć jeszcze szybciej, dlatego to może być ostatni moment na to, żeby rozważyć kupno taniego mieszkania w Łodzi, nawet jeśli nie chcemy się tu przenosić, to przynajmniej w celach inwestycyjnych.

2. Dworzec Łódź Fabryczna

Po pięciu latach budowy i kilkukrotnym przekładaniu terminu ukończenia, w grudniu 2016 roku łodzianie wreszcie będą mogli ponownie wsiąść do pociągu w centrum miasta. Budowa nowoczesnego, trzy poziomowego dworca, pochłonęła 1,75 mld zł. W jednym miejscu zintegrowana została komunikacja kolejowa i autobusowa, a tuż obok budynku powstało centrum przesiadkowe komunikacji miejskiej. Dopełnieniem będzie całkowicie nowy układ dróg wokół budynku. Z powierzchni ziemi dworzec to trzy przeszklone hale, których transparentne dachy optycznie układają się w jedną falującą wstęgę. Perony, położone 16 metrów pod ziemią, będą miały zapewniony dopływ światła słonecznego. Architekci zadbali także o upamiętnienie zabytkowego budynku dworca, który stał w tym miejscu do 2011 roku – we wschodniej hali odtworzono fasady dawnego gmachu. Dziś, w kontekście bliskości Łodzi i stolicy, dworzec będzie miał znacznie większe znaczenie niż kiedyś. Tańsze mieszkanie w Łodzi i codzienne dojazdy do pracy w Warszawie? Przez wiele lat rzesze łodzian niechcących tracić pieniędzy na warszawskie czynsze, egzystowało właśnie w ten sposób. Czasem oznaczało to nawet 5 godzin dziennie spędzonych w pociągu. Jednak teraz sytuacja się zmieni. Dzięki zakończonej w ubiegłych latach modernizacji linii kolejowej do Warszawy, podróż z centrum Łodzi do centrum stolicy zajmie niewiele ponad godzinę. To tyle, ile jedzie się często do centrum z przedmieść Warszawy. Łatwy i szybki dojazd ma sprawić, że Łódź stanie się dla stolicy alternatywą biznesową i mieszkaniową.

3. Nowe Centrum Łodzi

Wokół dworca Łódź Fabryczna powstaje zupełnie nowa dzielnica. Pierwsze pomysły na zabudowę dotychczas martwych terenów kolejowych i przemysłowych w prawie samym środku miasta, sięgają 2005 roku. Wówczas miało być to spektakularne przedsięwzięcie oparte na czterech filarach budowanych za publiczne pieniądze: nowoczesnym dworcu Łódź Fabryczna, odrestaurowanej secesyjnej elektrowni EC1, centrum festiwalowo-kongresowym dla festiwalu Camerimage oraz centrum kulturalnym o nazwie Specjalna Strefa Sztuki. Na przestrzeni dekady pomysł na NCŁ uległ zmianie. Dziś ma to być przede wszystkim wielofunkcyjna dzielnica o ludzkiej skali, która ma żyć przez całą dobę. Filarami projektu pozostały dworzec i EC1. Pozostałą część mają wybudować głównie inwestorzy prywatni. Do dzisiaj udało się postawić (prawie gotowy) dworzec oraz wyremontować dwie części kompleksu elektrociepłowni EC1 – w jednej znajduje się m.in. najnowocześniejsze w Polsce planetarium oraz Narodowe Centrum Kultury Filmowej, w drugim ma być w niedalekiej przyszłości otwarte interaktywne muzeum nauki i techniki, które ma konkurować z warszawskim Centrum Nauki „Kopernik”. Na terenie NCŁ powstają też dwa duże biurowce, a w przygotowaniu jest trzeci – Brama Miasta. Trwa przetarg na sprzedaż najdroższej działki w mieście – to ponad 2 hektary o wartości 60 mln zł. Teren położony pomiędzy dworcem i EC1 przeznaczony jest pod zabudowę biurową, usługową i mieszkaniową. To jednak zaledwie początek – w NCŁ planowane jest ogromne międzynarodowe wydarzenie, o którym przeczytacie w punkcie nr 13, które – jeśli dojdzie do skutku – do końca wypełni nową dzielnicę nowoczesną zabudową.

4. Tunel kolejowy i „małe metro”

Odkąd kolej zawitała do Łodzi, nigdy nie była wygodnym środkiem podróży dla pasażerów. Wszystko przez to, że łódzki węzeł kolejowy był rozbity na dwie części. Przez ponad wiek położony w samym centrum dworzec Łódź Fabryczna obsługiwał jedynie część połączeń, a spora część pociągów odjeżdżała ze stacji Łódź Kaliska. Plany połączenia obu dworców sięgają lat 20. XX wieku, ale dopiero w XXI stuleciu rozpoczęły się poważne starania o to, by zintegrować linie kolejowe na terenie Łodzi poprzez wybudowanie tunelu średnicowego, łączącego dwa najważniejsze łódzkie dworce i podnoszącego rangę dworca Łódź Fabryczna.

W ramach prac studyjnych eksperci od transportu i społecznicy wielokrotnie podnosili temat budowy w tunelu stacji aglomeracyjnych, na których mogłyby zatrzymywać się pociągi podmiejskie. Po wielu bojach udało się wywalczyć dwa podziemne przystanki. Razem z dworcem Łódź Fabryczna stworzą coś na kształt „małego metra”, które pozwoli szybko dostać się do samego centrum miasta pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowa tunelu, która ma kosztować ok. 1,7 mld zł i być współfinansowana przez rząd, ma rozpocząć się w 2017 a zakończyć w 2021 roku.

5. Centralne położenie

Od dekad mówiło się, że jest to główna zaleta Łodzi, jednak miasto nigdy nie mogło z niej w pełni skorzystać z uwagi na nierozwiniętą infrastrukturę na poziomie krajowym. W ostatnich latach sytuacja jednak całkowicie się zmieniła. Od 2006 roku niedaleko Łodzi przebiega autostrada A2. W 2012 roku została przedłużona do Warszawy, wreszcie dając łodzianom szybkie drogowe połączenie ze stolicą. W 2014 roku otwarto drogę ekspresową S8, dzięki której do Wrocławia z Łodzi można dojechać w 2 godziny. Wreszcie latem 2016 roku otwarto długo oczekiwaną wschodnią obwodnicę Łodzi, czyli odcinek autostrady A1. To jeszcze nie wszystko – trwa przetarg na zachodnią obwodnicę, czyli drogę ekspresową S14. Dzięki niej Łódź będzie pierwszym w Polsce miastem z pełnym ringiem drogowym. Do największych polskich miast można dziś dojechać stąd w czasie maksymalnie 3 godzin.

6. Rewitalizacja obszarowa

Największym problemem Łodzi od lat było zaniedbane śródmieście, które rzutowało na wizerunek miasta wśród przyjezdnych, oraz odstraszało bardziej wrażliwych mieszkańców od osiedlania się w centrum. Efektem była eksurbanizacja – problem dobrze znany z miast amerykańskich, czyli ucieczka lepiej sytuowanych łodzian na przedmieścia, powodująca jeszcze większą dewastację śródmieścia. Chociaż władze miasta próbowały dbać o komunalne kamienice, to ich ogromna liczba sprawiała, że każdy remont był zaledwie kroplą w morzu potrzeb. Coś drgnęło w 2011 roku, gdy ruszył program remontowy Mia100 Kamienic, w ramach którego 100 zabytkowych budynków należących do miasta miało odzyskać dawny blask. Wreszcie w 2013 roku pojawił się pomysł na kompleksowy program, wsparty przez rząd i środki unijne, w ramach którego kilkadziesiąt kwartałów w centrum miasta miałoby być poddanych całkowitej odnowie.

W ramach prac projektowych wyszczególniono 8 priorytetowych obszarów w samym centrum miasta. Planowane tu są m.in. kompleksowe remonty kilkudziesięciu zabytkowych kamienic, całkowita przebudowa ulic i przestrzeni publicznych, podłączanie budynków do sieci CO w celu ograniczenia emisji szkodliwych pyłów, tworzenie lokalnych centrów aktywności społecznej.

Rewitalizacja obszarowa to przede wszystkim remonty, ale nie tylko – równie ważne będą działania społeczne, które mają odwrócić sytuację życiową borykających się z problemami mieszkańców śródmieścia Łodzi. Osoby wykluczone i długotrwale bezrobotne mogą liczyć na specjalne wsparcie, oparte nie na zawodzących dotąd mechanizmach pomocy społecznej, lecz na prawdziwej aktywizacji, a dzieci – na edukację i ofertę spędzania czasu wolnego.

7. Zielone przestrzenie publiczne i woonerfy

Łódź, wbrew stereotypowi szarego fabrycznego miasta, jest bardzo zieloną metropolią. Znajduje się tutaj kilkadziesiąt parków, w tym tak duże, jak Park na Zdrowiu oraz Las Łagiewnicki – jeden z największych w Europie kompleksów leśnych położonych w granicach miasta. Jednak od zawsze Łódź cierpiała na niedostatek zadbanych przestrzeni publicznych, a nie od dziś wiadomo, że jest to jeden z głównych czynników wpływających na odbiór miasta i samopoczucie mieszkańców. Pojedyncze wyremontowane fragmenty infrastruktury tonęły w morzu kamienicznej zabudowy i krzywych chodników.

Pierwszym sygnałem zmian był remont ulicy Piotrkowskiej, który przemienił najważniejszą ulicę w Łodzi w elegancką wielkomiejską aleję i ponownie przyciągnął na nią tłumy mieszkańców. Kolejny element to woonerfy, czyli ulice o uspokojonym ruchu, wzorowane na holenderskich rozwiązaniach. Co ważne, ten kierunek przebudowy przestrzeni w centrum nadali sami łodzianie, którzy wybrali woonerfy w głosowaniach budżetu obywatelskiego. Miasto poszło za ciosem i planuje kolejne tego typu inwestycje. Bardzo ma zyskać na tym m.in. Stare Polesie – zabytkowa dzielnica granicząca ze Śródmieściem, gdzie szczególnie odczuwalny jest brak zieleni. W tym kierunku rozwijane są też projekty Nowego Centrum Łodzi i rewitalizacji obszarowej.

8. Liczne remonty kamienic i obiektów pofabrycznych

Zauważalne zmiany wpłynęły na ogólny odbiór miasta wśród łodzian, którzy zawsze uchodzili za malkontentów nie lubiących swojego miasta. W ostatnich latach udało się zaszczepić w mieszkańcach prawdziwą modę na Łódź. Lokalny patriotyzm oraz rosnąca atrakcyjność sprawiły, że wielu prywatnych właścicieli zdecydowało się na remonty swoich budynków, przyczyniając się do upiększenia miasta. Dziś spacer po łódzkich ulicach to często przemykanie się pod rusztowaniami, ponieważ z każdym rokiem rośnie liczba prywatnych remontów.

9. Coraz więcej inwestycji biurowych, coraz mniejsze bezrobocie

Po upadku przemysłu włókienniczego, Łódź musiała poradzić sobie z ogromnym bezrobociem. Dziś udało się je obniżyć do poziomu 8,6% z postępującą tendencją spadkową. Mają na to wpływ liczne inwestycje, zarówno biurowe, jak i przemysłowe i logistyczne. Biura w Łodzi to przede wszystkim centra usług dla biznesu, czyli tzw. BPO. Miasto stanowi dziś szósty rynek biurowy w Polsce, a pod względem dynamiki wzrostu obecnie znajduje się na czwartym miejscu – aktualnie w budowie znajduje się ponad 100 tys. m2 powierzchni biurowych. Łódź może pochwalić się także bardzo niskim poziomem pustostanów – zaledwie 7,7%. Co najważniejsze, większość nowych inwestycji zlokalizowanych jest w ścisłym centrum, dzięki czemu nie powstają tutaj ponure zagłębia biurowe, żyjące tylko przez określoną część doby.

10. Rośnie jakość życia związana z opcjami spędzania wolnego czasu

Nie od dziś wiadomo, że atrakcyjność miasta zależy też od opcji spędzenia czasu po pracy. Łódź ze względu na swoje geograficzne położenie nie posiada tak silnie oddziałujących atrakcji krajobrazowych, jak morze, góry czy jeziora. Może pochwalić się również zupełnie innym rodzajem zabytków, niż te znane z Warszawy czy Krakowa – to głównie XIX wieczne pałace, fabryki i osiedla robotnicze.

Jednak oferta rozrywek czekających na mieszkańców cały czas się zwiększa. Poza standardowymi propozycjami, takimi jak kina i teatry, Łódź może pochwalić się kilkoma wysokiej klasy muzeami: to przede wszystkim znane na całym świecie Muzeum Sztuki, a także Muzeum Włókiennictwa, Muzeum Kinematografii, Muzeum Fabryki . Tegorocznym hitem jest uruchomione wiosną najnowocześniejsze planetarium w Polsce.

Od 2009 roku Łódź jest jednym z najważniejszych punktów na polskiej mapie wielkich wydarzeń koncertowych. Wszystko za sprawą Atlas Areny, która dotąd gościłam.in. takie gwiazdy jak Shakira, Justin Bieber, Elton John, Sting, Aerosmith, Rod Stewart, Eric Clapton, Sade, Lenny Kravitz, Depeche Mode i Muse. Odbywają się tu też wielkie imprezy sportowe, np. siatkarskie mecze Ligi Światowej.

Łódzkie zoo zawsze należało do największych w Polsce. Niedawno pojawił się niezwykle ambitny projekt rozwoju placówki – władze miasta planują budowę Orientarium, wzorowanego na wrocławskim Afrykarium. Nowoczesny pawilon ma być poświęcony faunie azjatyckiej. Rozbudowuje się także pobliski aquapark „Fala”.

Łódź w ostatnich latach zasłynęła również wielkim festiwalem organizowanym w przestrzeni miejskiej – Light Move Festival, który rokrocznie odwiedza kilkaset tysięcy widzów. Poza tym przez cały rok odbywają się festiwale poświęcone różnym dziedzinom kultury i sztuki, np. Łódź Design, Fotofestiwal, Transatlantyk, Power Festival, Festiwal Dobrego Smaku i wiele innych. 11. Budżet obywatelski

11. Budżet obywatelski

Chociaż już większość polskich miast wprowadziła tzw. budżety partycypacyjne, to Łódź jest pierwszą metropolią, która przekazała tak duże środki na realizację marzeń mieszkańców. Ci zrewanżowali się niezwykłą aktywnością w składaniu wniosków a później w głosowaniu. W ramach budżetu obywatelskiego zrealizowano już kilkaset pomysłów mieszkańców – od najmniejszych, jak zakup książek do bibliotek i komputerów do osiedlowych świetlic, po przebudowy ulic na woonerfy. Co ważne, w głosowaniu może wziąć udział każdy, kto mieszka w Łodzi – nie trzeba być tu zameldowanym.

12. Miasto przyjazne młodym

Mimo, że Łódź od lat notuje spadek liczby mieszkańców, to winę za to ponosi głównie ujemny przyrost naturalny spowodowany niekorzystną strukturą demograficzną. W ostatnich latach widać trend wzrostu salda młodych mieszkańców. Miasto czyni starania, by zatrzymać ich w mieście, stwarzając lepsze warunki do pracy i założenia rodziny.

Od 2013 roku działa w Łodzi program, w ramach którego najzdolniejsi studenci i absolwenci tutejszych uczelni mogą ubiegać się o wynajęcie mieszkania komunalnego w wyremontowanych miejskich kamienicach. Wymogiem jest jednak posiadanie stałej pracy. Dodatkowo trzeba uzyskać rekomendację rektora swojej uczelni. Mieszkanie jest wynajmowane na czas trwania stosunku pracy. Po pięciu latach najemcy mogą starać się o jego wykup. Lokale oferowane w tym programie znajdują się w całkowicie odnowionych zabytkowych budynkach. Koszt najmu 1 m2 to około 10 zł, czyli znacznie mniej niż na rynku komercyjnym. Od kilku lat działa również program Młodzi w Łodzi – miejskie dofinansowania na otwarcie lub rozwój firmy. W 2016 roku w życie wszedł także miejski program dofinansowania procedury in vitro.

13. EXPO 2022

Na koniec zostawiliśmy punkt tak naprawdę najważniejszy, czyli starania Łodzi o organizację wystawy EXPO w 2022 roku. Tematem będzie kompleksowa rewitalizacja terenów miejskich, a oficjalny tytuł ma brzmieć „City Re:Invented”. Nie ma lepszego miejsca, by zaprezentować te zjawiska, niż Nowe Centrum Łodzi, którego budowa jest sama w sobie wielkim procesem rewitalizacyjnym. Plany zakładają, że właśnie tutaj zlokalizowane będą pawilony wystawowe, które po EXPO zostaną ej zagospodarowane na mieszkania, biura i obiekty handlowo-usługowe. W czerwcu Łódź oficjalnie zgłosiła swoją kandydaturę w Biurze Wystaw Światowych w Paryżu. Do 15 grudnia czas na zgłoszenia mają kontrkandydaci, jednak do tej pory nie ma stuprocentowo potwierdzonych informacji, żeby ktoś inny planował ubiegać się o to wydarzenie. Decyzja o tym, kto będzie organizatorem EXPO 2022 ma zapaść w przyszłym roku. Jeśli Łodzi się powiedzie, w czasie trwania wystawy może liczyć na 80 tysięcy gości dziennie. Rząd, który będzie organizatorem imprezy, dofinansuje inwestycje warte 5 mld zł – to m.in. drogi, kolej i pawilony wystawowe.

→ Marek Lewoc

26.09.2016 / 25.11.2016

• żródło: morizon.pl

• foto: Mariusz Baryła / GazetaTRYBUNALSKA.pl

• Redakcja dziękuje Panu Tomaszowi Piętowskiemu za możliwość przedrukowania artykułu

 

 

5
2

2 thoughts on “13 powodów, dla których Łódź może być wkrótce świetnym miejscem do życia

  • 25/11/2016 at 22:29
    Permalink

    Radzę się przejechać centralną ulicą miasta – Kilińskiego (inne mogłabym wymieniać jak z nut) żeby zobaczyć to Nowe Centrum Łodzi
    Propaganda jak w dawnej Trybunie Ludu.
    Jak jest tak dobrze, to dlaczego tyle osób, z Łodzi, jeździ codzienne do stolicy??

    3

    1
    Reply
    • 27/11/2016 at 05:35
      Permalink

      Widzisz różyczko, dziś problemem nie jest brak pracy a tzw „bezpłacie”. Od 1stycznia 2017 roku postawimy pierwszy krok w kierunku pracy, która stanie się godna dzięki godnej płacy. Wszyscy mamy marzenia i chcemy je realizować a spełnieniem tych najskrytszych jest praca i życie w miejscu, które kochamy najbardziej. Gwarantuję Ci że 99,9% tych wyjeżdżających łodzian kocha swoje miasto bardziej niż Warszawę.

      6

      1
      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.