Montażyści filmowi nagrodzeni

Sześciu wybitnych montażystów filmowych, członków Polskiego Stowarzyszenia Montażystów otrzymało brązowe medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Odznaczenia wręczył 3 marca br. wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński. Uhonorowani zostali: Agnieszka Bojanowska, Halina Prugar-Ketling, Jarosław Barzan, Cezary Grzesiuk, Ewa Różewicz oraz Ewa Smal.

Gloria Artis foto Magda Mikołajczyk
Kliknij, aby powiększyć.

Medale zostały przyznane, na wniosek Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, za zasługi dla kultury polskiej – za dorobek artystyczny odznaczonych.

Jest to wydarzenie bez precedensu, znakomite montażystki: Lidia Zonn i Dorota Wardęszkiewicz – zostały odznaczone wcześniej takim medalem na wniosek łódzkiej PWSFTviT.

Należy podkreślić, że ministerstwo tylko w wyjątkowych przypadkach organizuje takie uroczystości – z zasady leży to po stronie wnioskodawcy. Również fakt, członków PSM odznaczył osobiście prof. Gliński – co też zdarza się wyjątkowo – świadczy o szczególnej wadze, jaką ministerstwo przywiązało do tego wydarzenia.

Agnieszka Bojanowska przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 350 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, eksperymentalnych, teatrów telewizji. Współpracowała z szeregiem wybitnych twórców filmowych, m. in.: Bogdanem Dziworskim, Lidią Dudą, Jerzym Sladkowskim, Ludwikiem Perskim czy Ewą Borzęcką. Montowała m.in.: filmy „Sen” , „Fechmistrz” oraz „Kilka opowieści o człowieku” Bogdana Dziworskiego, dokument „Uwikłani” Lidii Dudy oraz filmy fabularne: „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce” Feliksa Falka, „Stan strachu” Janusza Kijowskiego oraz „Lata dwudzieste, lata trzydzieste…” Janusza Rzeszowskiego. Wielokrotnie nagradzana, w 2007 r. otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Halina Prugar-Ketling – wieloletnia była montażystka w Warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Zmontowała ponad 130 filmów fabularnych i dokumentalnych a także seriali fabularnych. Współpracowała m.in.: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Aleksandrem Fordem i Januszem Morgenszternem. Nagrodzona przez polskie środowisko filmowe za serial „Polskie drogi”. W jej dorobku znalazły się m.in. takie filmy Andrzeja Wajdy jak: „Człowiek z żelaza”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Brzezina”, „Wesele”, a także „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego czy „Kronika wypadków miłosnych” Tadeusza Konwickiego.

Jarosław Barzan – rozpoczął pracę w zawodzie montażysty w 1995 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 100 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, seriali telewizyjnych. Współpracował m.in.: Filipem Bajonem, Ireneuszem Englertem, Tomaszem Koneckim. Został uhonorowany nagrodami m.in. za montaż filmów: „Warszawa” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Pół serio” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Bogowie” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Lejdis” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Pitbull” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł)

Cezary Grzesiuk – filmy montuje zawodowo od 1988 r. Jest autorem montażu ponad 80 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali telewizyjnych, spektakli telewizyjnych, etiud filmowych. Cezary Grzesiuk jest również reżyserem, scenarzystą a także autorem zdjęć. Przez lata swojej pracy współpracował wybitnymi twórcami filmowymi, m.in.: Jerzym Hoffmanem, Jerzym Kawalerowiczem, Janem Kidawą-Błońskim i Jerzym Skolimowskim. Wielokrotnie nagradzany przez środowisko filmowe w kraju i za granicą. W jego dorobku – jako montażysty – znalazły się m.in. takie filmy: „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, „Quo vadis” Jerzego Kawalerowicza, „Córy szczęścia” Marty Meszaros, „Portret podwójny” Mariusza Fronta, „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego oraz „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego.

Ewa Różewicz – rozpoczęła pracę w 1975 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 130 filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli telewizyjnych, teatrów telewizji, etiud filmowych, seriali. Współpracowała m.in.: Ryszardem Bugajskim, Krzysztofem Langiem, Krzysztofem Krauze, Jerzym Antczakiem. Została uhonorowana m.in. za „Dzieci z Leningradzkiego” w reżyserii Hanny Polak (News And Documentary Emmy Awards, nominacja w kategorii: Najlepszy montaż) oraz „Gry uliczne” Krzysztofa Krauze (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – Nagroda za montaż). Zmontowała m.in. „Sezon na leszcza” i „Jasne błękitne okna” Bogusława Lindy, „Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego i „Dama kameliowa” Jerzego Antczaka.

Ewa Smal – montażystka filmowa, wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracę zawodową rozpoczęła w 1970 r. Zmontowała ponad 90 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali fabularnych, spektakli telewizyjnych i etiud filmowych. Jest współtwórcą montażu do ponad 20 filmów fabularnych i dokumentalnych. Współpracowała m.in. z: Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Markiem Koterskim i Maciejem Slesickim. W swoim dorobku pochwalić się może również współpracą reżyserską przy blisko 10 filmach dokumentalnych i fabularnych. Jako wieloletni pedagog i wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi ma na swoim koncie opiekę artystyczną przy wielu filmach i etiudach. Wielokrotnie nagradzana za montaż: „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Marka Koterskiego (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Tato” Macieja Ślesickiego (Gdynia Film Festival), „Samowolka” Feliksa Falka (Gdynia Film Festival). Montowała także m.in.: „Dzień świra” i „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego, „Dzieci i ryby” Jacka Bromskiego, „Pierścionek z orłem w koronie” Andrzeja Wajdy, „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego  oraz serial „Na dobre i na złe”.

→ mkidn.gov.pl / psm.org.pl/ mb

5.03.2016

• foto: Ludwik Sielicki, Magda Mikołajczyk

 

 

 

0
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.